Nabi Muhammad saw
sebagai guru pertama umat Islam telah membuka jalan (tariqah) yang pertama dan
telah menyempurnakan tablighnya (penyampaiannya). Maka dengan ini tariqah kaum muslimin
keseluruhannya berpokok pangkal dari tariqah Nabi Muhammad saw. Segala amal
ibadah yang kita lakukan atau tariqah yang kita amalkan adalah petunjuk yang
kita terima dari guru-guru kita. Mereka sebelumnya menerima dari para ulama.
Para ulama sebelumnya menerima dari para Tabi’ Tabi’in. Mereka pula telah menerima dari para tabi’in yang telah menerima dari sahabat yang langsung menerima dari Rasulullah saw. Rasulullah saw telah menerima segala ajaran pula dari Jibril as dan Jibril pula menerimanya dari Allah swt. Perlaksanaan sunnah Nabi Muhammad saw yang terkandung dalam Ilmu Fiqeh harus dilaksanakan melalui tariqah. Tidak mencukupi hanya dari keterangan hadis–hadis Nabi Muhammad saw sahaja tanpa ada sahabat yang melihat cara perlaksanaan Nabi saw dalam sesuatu ibadah. Kemudian mereka pula menceritakan kembali caranya kepada murid-muridnya iaitu para tabi’in dan seterusnya.
Untuk mengamalkan
AJARAN thoriqoh, seseorang harus punya tali sanad yang tersambung sebagai kunci
pembuka masuk thoriqoh. Oleh karena itu, seseorang yang masuk thoriqoah harus
memahami kunci-kunci penting dalam thoriqah, yang meliputi hal berikut ini: Guru
atau Mursyid, Murid atau Salik, Talqin dan Bai’ah, dan Silsilah.
1. Guru atau Mursyid
Syeikh atau guru
mempunyai kedudukan yang penting dalam Tariqah. Ia juga sering dikenali dengan
panggilan Mursyid (yang memberi petunjuk). Seorang guru tidak sahaja merupakan
seorang pemimpin yang mengawasi murid-muridnya dalam kehidupan zahir dan
pergaulan sehari-hari, agar tidak menyimpang daripada ajaran-ajaran Islam dan
terjerumus kepada perbuatan maksiat, berbuat dosa besar atau kecil, yang segera
harus ditegurinya. Akan tetapi peranannya juga lebih dari itu, adalah sebagai pemimpin
kerohanian yang tinggi sekali kedudukannya dalam Tariqah. Ia merupakan
perantaraan dalam ibadah antara murid
dan Tuhannya. Ini dikaitkan dengan peranan Rasulullah saw didalam membimbing para sahabat menuju kepada penghambaan kepada Allah.
dan Tuhannya. Ini dikaitkan dengan peranan Rasulullah saw didalam membimbing para sahabat menuju kepada penghambaan kepada Allah.
Seorang syeikh
dalam Tariqah membimbing muridnya dengan memberikan pengajaran zikrullah
melalui proses Bai’ah (perjanjian). Dan kedudukan syeikh itu haruslah bersilsilah
dengan para gurunya pula di mana dia memperolehi ajaran Tariqah tersebut. Oleh
kerana itu jabatan ini tidaklah dapat dipangku oleh orang sembarangan walaupun
ia mempunyai pengetahuan yang lengkap tentang Tariqah. Di samping menerima
ijazah dari guru sebelumnya sebagai penerus pemimpin tariqah, seorang syeikh
itu haruslah mempunyai kebersihan rohani dan kehidupan bathin yang murni.
Berbagai status
dan julukan nama yang tinggi diberikan kepada para mursyid menurut
kedudukannya, diantaranya ialah: a. Mursyid : Orang yang memberikan petunjuk
(Irsyad)Sheikh Nama yang sering dikaitkan sebagai guru, ketua atau pemimpin, b.
Murabbi : Orang yang mengajarkan ilmu pendidikan (tarbiah) Maulana Gelaran
‘tuan’ guru yang sudah mencapai darjat tinggi, c. Mua’allim : Guru yang memberikan
ilmu Mudarris Pengajar atau pengurus satu pengajian, d. Muaddib : Guru yang
mengajar adab atau tatasusila.Manusia dipanggil ‘adib’ dalam hubungan dengan
Khaliq (Penciptanya), e. Ustaz : Gelaran biasa bagi seorang guru. Ia lazim
sekali digunakan dalam rantau sebelah sini, terutama di Singapura, Malaysia dan
Brunei. Tetapi di Indonesia sering ustaz itu dipanggil kiyai, f. Nussak : Orang
yang mengerjakan segala amal dan perintah agama, g. Ubbad : Orang yang ahli dan
ikhlas mengerjakan segala ibadah, h. Imam : Pemimpin bukan sahaja dalam soal
ibadah, bahkan juga dalam sesuatu aliran keyakinan, dan i. Sadah : Bererti
Penghulu. Gelaran ini juga kadangkala diberikan kepada seorang guru sebagai
penghormatan atau orang yang dihormati dandiberi kuasa yang penuh.
2. Murid atau Salik
Pengikut sesuatu
tariqah itu dinamakan murid, iaitu orang yang menghendaki pengetahuan dalam
segala amal ibadahnya. Murid itu terdiri dari lelaki dan perempuan, tua mahupun
muda. Dalam tariqah, seorang murid itu tidak hanya berkewajipan mempelajari
segala sesuatu yang diajarkan atau melakukan segala sesuatu yang dilatihkan
guru kepadanya yang merupakan pokok asal dari ajaran-ajaran sesuatu Tariqah.
Bahkan ia harus patuh dan beradab kepada syeikhnya, dirinya sendiri mahupun
terhadap saudara-saudaranya setariqah serta orang Islam yang lain.
Segala sesuatu
yang bertalian dengan itu, diperhatikan dengan sungguh-sungguh oleh Mursyid
sesuatu tariqah, kerana kepada keperibadian murid-muridnya itulah bergantung
yang terutama berhasil atau tidak perjalanan suluk tariqah yang ditempuhnya. Pelajaran-pelajaran
kesufian dan latihan-latihan tariqah itu akan
kurang faedahnya, jika ianya tidak meninggalkan perubahan budi pekerti dan peningkatan amaliah murid-murid itu.
kurang faedahnya, jika ianya tidak meninggalkan perubahan budi pekerti dan peningkatan amaliah murid-murid itu.
3. Talqin dan Bai’ah
Talqin dalam
istilah Tasawuf adalah pengajaran dan peringatan yang diberikan oleh seorang
Mursyid kepada muridnya yang hendak mempelajari beramal mengikut perjalanan tariqahnya.
Manakala Bai’ah pula bererti perjanjian (‘ahad) kesanggupan kesetiaan seorang
murid di hadapan gurunya untuk mengamal dan mengerjakan segala amalan dan
kebajikan yang diperintahkan oleh gurunya.
Talqin dan bai’ah
dalam perlaksanaan adalah sesuatu yang asas dan menjadi pokok pengamalan dalam
tariqah. Seorang murid sebelum mengamal, terlebih dahulu harus mendapatkan Bai’ah
dan berjanji dengan gurunya dengan penuh kesetiaan. Dengan menjalani proses
perjanjian ini, ia akan dapat memberi kesan yang mendalam kepada orang yang
menerima pengajaran itu dan dapat menguatkan tali ikatan perguruan dan
persaudaraan kukuh yang tidak akan putus antara seorang murid dan gurunya juga meninggalkan pengertian yang sangat mendalam dan cara-cara serta adab yang akan ditinggalkan dalam ingatankedua belah pihak.
persaudaraan kukuh yang tidak akan putus antara seorang murid dan gurunya juga meninggalkan pengertian yang sangat mendalam dan cara-cara serta adab yang akan ditinggalkan dalam ingatankedua belah pihak.
Kebiasaannya,
seorang Syeikh atau Mursyid akan memberikan pengajaran Zikrullah kepada
muridnya sebagai
amalan pokok dalam tariqah. Zikrullah yang diajarkan berupa kalimah Tauhid ‘La Ilaha Illallah’ diajarkan kepada murid dengan cara pengamalan yang khusus, terutama melafazkan kalimah ini dengan lafaz yang bersuara dan juga di dalam hati.
amalan pokok dalam tariqah. Zikrullah yang diajarkan berupa kalimah Tauhid ‘La Ilaha Illallah’ diajarkan kepada murid dengan cara pengamalan yang khusus, terutama melafazkan kalimah ini dengan lafaz yang bersuara dan juga di dalam hati.
Inilah cara yang
pernah dipelajari dan diambil oleh Sayidina Abu Bakar As Siddiq ra dan Sayidina
Ali Bin Abi Thalib ra daripada Rasulullah saw sehingga melaksanakan zikir
dengan kalimah ini dapat meresap teguh sampai ke dalam hati. Terdapat banyak
hadis yang menerangkan peristiwa Nabi Muhammad saw mengambil ‘ahad (perjanjian)
pada waktu membai’atkan para sahabatnya, secara perseorangan dan berjamaah.
Diriwayatkan oleh Ahmad dan At-Tabrani dari Syaddad Bin Aus bahawa Rasulullah saw pernah mentalkin sahabat-sahabat beliau secara berjamaah dan perseorangan. Pada suatu hari ketika kami berada dekat Nabi saw dan beliau bersabda, “Adakah di antara kamu orang asing?” (yakni Ahli kitab). Maka saya menjawab: ‘Tidak ada’. Lalu Rasulullah saw berkata, “Angkatlah tanganmu dan ucapkanlah La Ilaha Illallah”. Lantas beliau menyambung, “Segala puji bagi Allah wahai Tuhanku, Engkau telah mengutus aku dengan kalimah ini dan
Engkau menjadikan dengan ucapannya kurnia syurga kepadaku dan bahawa Engkau tidak sekali-kali memungkiri janji”. Kemudian beliau bertanya: “Ketahuilah, gembiralah. Sesungguhnya Allah swt telah
mengampuni kamu sekelian.”
Terdapat juga sesetengah kumpulan tariqah yang menjalankan proses perjanjian dan talqin dengan cara yang berlainan iaitu dengan Wasiat, Ijazah dan Khirqah. Ijazah dan Wasiatmerupakan kekuasaan seorang guru dalam bentuk surat keterangan yang memberi kekuasaan kepada seorang murid untuk mengamalkan sesuatu atau selanjutnya mengajarkan pengamalan tariqah itu kepada orang lain. Manakala Khirqah pula berupa sepotong kain atau pakaian yang pada kebiasaannya dari bekas pakaian seorang guru yang diberikan kepada murid atau memakainya sebagai mengikat ikatan perguruan dalam pengamalan tariqah. Ini akan menghasilkan keberkahan dan dianggap suci dan menjadi kenang-kenangan bagi seorang murid.
4. Silsilah
Silsilah bagi
seorang Syeikh atau Mursyid merupakan sesuatu yang penting untuk mengajar dan
memimpin sesuatu tariqah. Mereka yang menggabung diri kepada sesuatu tariqah,
hendaklah mengetahui benar-benar nisbah atau hubungan guru-gurunya yang sambung-menyambung
antara satu sama lain sampai kepada Nabi
Muhammad saw. Ini dianggap perlu dan sesuatu yang darurat kerana ia memberikan petunjuk kepada seorang murid. Bantuan kerohanian yang diambil guru-gurunya itu harus benar, dan jika tidak berhubungan sampai kepada Nabi Muhammad saw, maka bantuan itu dianggap terputus dan tidak merupakan warisan daripada Nabi saw. Seorang murid dalam tariqah hanya membuat perjanjian dengan gurunya dan tidak menerima Bai’ah, Talqin, Ijazah, Wasiat atau Khirqah tanda kesanggupan dan kesetiaan, kecuali kepada Mursyid yang mempunyai silsilah yang baik dan benar.
Muhammad saw. Ini dianggap perlu dan sesuatu yang darurat kerana ia memberikan petunjuk kepada seorang murid. Bantuan kerohanian yang diambil guru-gurunya itu harus benar, dan jika tidak berhubungan sampai kepada Nabi Muhammad saw, maka bantuan itu dianggap terputus dan tidak merupakan warisan daripada Nabi saw. Seorang murid dalam tariqah hanya membuat perjanjian dengan gurunya dan tidak menerima Bai’ah, Talqin, Ijazah, Wasiat atau Khirqah tanda kesanggupan dan kesetiaan, kecuali kepada Mursyid yang mempunyai silsilah yang baik dan benar.
Silsilah itu
merupakan hubungan nama-nama yang panjang yang satu bertalian dengan yang lain,
dari kedudukan Mursyid hingga kepada Rasulullah saw. Barangsiapa yang tidak ada
hubungan dengan Nabi sawia dianggap terputus limpahan cahaya dan tidak menjadi
waris Rasulullah saw. Orang yang demikian tidak dibolehkan mengambil Bai’ah
daripadanya dan ia tidak boleh memberi atau diberi Ijazah. Barangsiapa yang
mengamalkan tariqah tetapi tidak mengenal nenek moyangnya (silsilah) dari para
Masyaikh, ia ditolak dan tidak diakui.
Setiap orang yang tidak mempunyai syeikh (Mursyid) yang memberi bimbingan kepada jalan keluar dari sifat sifat tercela, maka dia dianggap maksiat kepada Allah dan RasulNya kerana dia tidak dapat petunjuk mengenai jalan mengubatinya. Walaupun ia mengamalkan segala perkara yang bersifat aktif ataupun menghafal seribu buku tidaklah bermanfaat dengan tidak berguru atau mempunyai Syeikh. (Ubes dari berbagai sumber)
0 komentar:
Posting Komentar